Powered By Blogger

Wednesday, March 28, 2012

.ekonomi rumahtangga.

Assalamualaikum.

Feww..lama betul x jenguk blog ni. penah jgk nak post new entry tapi x berkesempatan, asyik halfway je. ok,dis time i make sure i betul2 postkan entry ni ^_^

Entry ari ni nak cerita sikit pasal ekonomi keluarga saya since we all baru 3 bulan kawen. Awal2 bulan mcm skang ni teramatlah perit bg kitorng. yelah,org baru nak idup kan. gaji pun x seberapa. masuk umah baru kena beli mcm2. nasib baik banyak hadiah kawen yang kitorng dapat adalah barang elektrik. so, xde pening sgt. kt situ dah bole kurangkan perbelanjaan n bole beli barang yang lain. tiap2 bulan beli barang yang betul2 keperluan je. yang kehendak kena abaikan (nak nangis T_T) terpaksa.. en suami selalu pujuk bila x dpt nk belikan saya pape. tapi saya ni kadang2 degil, bila dpt gaji saya akan guna duet sikit utk beli tudung, ngee.. tu mmg x bole nak elak.. mmg habit,huhu!..


Tiap2 bulan kena byr hutang yang melambak2. tu semua en suami yang akan byrkan sebab saya mmg x bole pegang duet sebab..sebab..erm..saya seorang yang BOROS! saya x bole tgk duet byk nty ada je benda yang saya beli n bila duet tu abes, en suami akan tanya mana pegi duet tu. saya x bole jawab sebab saya x perasan mcm mana duet tu bole abes. 

Saya keje kt sini dah almost 3 years dan sebenarnya saya betul2 nak berenti n buat keje lain. saya lebih berminat kepada business. masa belajar dulu saya amek diploma in marketing dat's why saya suka business ni. dah lama sebenarnya saya teringin nak meniaga jual tudung, baju tapi asyik tertangguh. x pun saya nk sambung degree, at least bole support sikit my family. nthla, saya x nampak lagi masa depan saya..cerah ke mendung,huhu..tapi saya betul2 nak buktikan pada en suami yang saya juga boleh bantu dia. saya kesian tgk en suami kerja keras. time cuti pun dia masuk keje sebab nak tambah duet. bulan 10 ni insyaAllah dapat orang baru, simpanan kena lebih sikit. saya kesian kat en suami.hmm..

p/s : kena usaha lebih gigih, chaiyok! chaiyok!

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.