Powered By Blogger

Monday, August 13, 2012

.BSP Test.

Assalamualaikum

Hye! sedih sangat bila dah masuk trimester ketiga ni mcm2  yang jadi. last check up kat kk minggu lepas dapat bad news. saya ada kencing manis, result masa 1st time minum air gula dulu normal tapi kali kedua ni plak yang sangkut, 7.8, hmm. masa jumpa nurse tu, nurse cakap diorang banyak kali col saya tapi x dapat nasib baek saya datang check up sempatlah saya buat BSP (Blood Sugar Profile) test. ari tu saya kena jumpa doc. doc suruh saya buat BSP test esok ari. BSP test ni kena buat masa pukul 8am, 10am, 2pm & 10pm. sampai malam kauuu! since saya pregnant twin babies doc x bagi saya puasa cuma kena puasa dari 10pm ke 8am keesokkannya sebelum buat BSP test. lepas abes kena cucuk bole la makan n kena puasa 2 jam lepas tu untuk next session punya cucuk plak T_T

Penat jugakla sebab dok ulang alik dari rumah ke kk. nasib baekla rumah dengan kk x jauh, bole la balik rumah kejap sementara tunggu nak kena cucuk lagi. hmm, dah nasib badan. bila dah buat BSP test ni memang kena cuti la. dahla cuti abes terpaksalah amek unpaid leave. xpela demi anak2 ummi. bila dah abes empat2 session ni, result untuk BSP test x berapa nak cantik sebab ade dua failed. patutnya the best result is below 6.7 tapi saya punya result ada dua yang terlajak. satu, 9.8 dan satu lagi 6.9. sempat nurse perli sedapnye makan,hahaha. sebelum ni men tibai je makan, apa yang nampak sedap saya hentam je mane la nak tau kena ada pantang larang jugak, huhu. 



Lepas dah buat BSP test, esk nya kena jumpa dengan doc kk untuk dia tengok hasil result BSP saya. memandangkan result x berapa bagus seminggu sekali saya kena buat BSP test ni. best kan! aduyai.. abesla jari2 saya yang comel ni kecut asyik kena cucuk je. apa nak buat, salah sendiri kan. so, esk nya plak doc dah buat appoinment untuk saya pegi ceramah pakar pemakanan kat hosp sg buloh. terpaksa lah saya amek unpaid leave lagi. kadang2 rasa bersalah sangat kat bos sebab asyik cuti je tapi nak buat cmne, babies lagi penting kan. lepas dah dengar ceramah pasal pemakanan tu baru lah saya tau sebenarnya x elok sangat kalau makan nasi banyak2. actually, sebelum ni rutin makan saya pagi, tengah ari dan malam saya amek nasi je. sayur memang kurang sebab saya x bpe nak suka. kalau bab minum air pun kurang jugak sebab x tahan nty kalau minum banyak2 asyik nak pegi toilet je. padahal apa yang saya buat selama ni semua salah! kesian babies. sepatutnya, nasi kena amek dalam kuantiti yang sikit. contoh kalau makan, nasi kena amek dalam setengah pinggan, setengah pinggan lagi kena amek sayur. makan sikit tapi kerap. ni lah cara yang betul. dah last trimester baru nak belaja cara pemakanan, apa daa..huhu.

Ari ni, isnin bersamaan dengan 13/8 saya amek cuti lagi untuk buat BSP test. kan kena buat seminggu sekali, memang padan la muka saya. tapi result untuk BSP kali ni cukup bagus sebab xde fail lagi,kikiki.. yela, saya cuma amek roti je n air masak. bagus kan ^_^ esk ade appoinment dengan doc kat hosp sg buloh plak. x sabar nak jumpa babies, nak tau sangat berat diorang skang dah bpe. harap2 anak2 ummi dah besar dan sihat, Amin..

okbai.

p/s: malam ni kol 10 kena pegi kk. cucuk lagi,aduyai T_T

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.