Powered By Blogger

Tuesday, August 26, 2014

.Aku Kencing Manis.

Assalamualaikum

Fed up tau setiap kali nandung jerk mesti ade penyakit2 ni. Masa awal2 pregnant dulu sangkut darah tinggi. Muda2 dah banyak penyakit kan, confius gegurl. Tapi kan darah tinggi ni aku x bole elak. Tu memang sakit keturunan. Kalau nak salah, aku salahkan mak nenek moyang aku. Bila dah sangkut darah tinggi tu aku kena buat BP 2x seminggu. Memang sadiss sangat ko asyik ponteng keje je kan. Nasib boss memahami huhu! Tapi 2nd pregnancy ni aku dah pandai control sikit. X macam 1st pregnant dulu. Emosi kena jaga, kena selalu pikir benda2 positif. 1 lagi x bole stress. Bila dah pandai control, lama2 darah tinggi aku dah ok, doc pun cakap x payah dah buat BP, yeayyyy!! (mak hepi sangat uolss)

X lama lepas kejadian darah tinggi tu aku sangkut benda lain plak. Kencing manis derr.. Aku kena minum gula time bulan pose ari tu. Kena minum sebab 1st pregnancy dulu aku memang ade kencing manis. Lama gak aku tunggu result dari klinik. Biasa nurse akan call kalau ade kencing manis. Aku dah lega gilerr bila nurse x call2 aku. Last2 baru ni nurse call bagitau result air gula aku 9.6. Memang ade kencing manisla. Should be bawah 7.8.. Humaaiiiiiiiii.. Down gilerrr kot. Bagitau husband, dia perli wa ade la.. Husband cakap, tula lain kali minum lagi nescafe tin banyak2. Tu yang dapat kencing manis tu. Kejam betul b ni tau. Memang ku akui, pregnant kali ni aku terlampau addicted sangat dengan nescafe dalam tin tu. Setiap kali je husband benti kat station minyak mesti aku order nescafe. B pun ngikut je bini dia ni. Salah b jugak sebenarnya ngeh ngeh..

So, last two weeks aku dah start buat BSP (Blood Sugar Profile) test. Aku kena amek darah 4x sehari. Pukul 8am, 10am, 2pm & 8pm. Sebelum nak cucuk tu kena puasa 2 jam baru bole dapat result yang betul. Kalau x memang tinggilah kau punya result BSP tu. Esoknya kena jumpa doc untuk review result BSP. Letih gakla nak melayan kencing manis ni. Banyak cuti kena amek. Aku dahla x cukup cuti. Sebab tu aku slow talk dengan boss pasal benda ni n nasib baik boss faham, fuhhhhh.. 

Sekarang ni, aku kena buat BSP test ni dua minggu sekali. So, kena diet betul2 la time tu muahaha. Xlah.. Kadang kalau teringin nak minum air manis aku minum je tapi xde la banyak. Lepas tu aku minum air masak banyak2 untuk clearkan air manis tu. Bole ke camtu hah?? Aku pun xtau, harap2 bole la kan huhu!

Hehe.. Ni jela perkembangan terbaru aku walaupun xdela sekembang mana. Nak hupdate blog pun kadeng kadeng. Asal nak hupdate ade je halangan. Lepas ni aku akan try hupdate selalu k tu pun kalau ade cerita lahhh..

Bubye

p/s: Kurang kan manis dalam minuman, lebihkan manis dalam senyuman.. peacee




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.