Powered By Blogger

Saturday, May 9, 2015

.1st Trial Tiramisu Cake.

Assalamualaikum

Ni lah bila dok geng dengan mak2 orang. Ade je benda baru yang iolls belajar. Bab2 makan ofcos. Lagi satu bab2 deko. Mak2 angat kannn. Sekarang ni aku dok gila nak makan benda yang manis2 je. Bukan mengidam hokey tapi kawan aku ade cakap bf mommy memang cenggini suka makan benda yang manis2. Tambah2 kalau dapat teh tarik perrghhhhhhh!! Tapi x bole lah selalu kang x pasal2 muda2 dah kena kencing manis. Xpun obes. X gamak iolls nak tambah penyakit lols.

Resepi tiramisu cake ni aku dapat dari kawan aku jugak. Dia dok cerita kat aku dia buat tiramisu cake 2 bekas sampai habes anak2 n husband dia kejekan. Amboii nak bagitau sedap sangatla tew dia buat kahkah. Apalagi mak minah ni pun gediklah ajak husband p segi beli bahan resepi. 1st time hokey aku buat cake2 ni. Rasa nebes plak kikiki.

Okay, ni bahan2 nya ye:


1. Cake. Pasaraya selalu ada. X susah nak cari pun
2. Biskut mery
3. Air kopi. Nak pakai nescafe pun bole je
4. Susu pekat
5. Susu cair
6. Tepung kastard - 1 cwn cukup
7. Essen vanilla - 1 sudu
8. Milo

1st, kena masak dulu susu pekat + susu cair + tepung kastard + essen vanilla. Time tengah masak tu kacau selalu kalau x nty periuk korang hangit cam aku huhu! 


Meanwhile rendam based cake tu ke dalam air kopi n susun elok2 dalam tipuware. Rendam janganla lama2 kang hancur. Rendam acah2 jeww. Pas dah susun cantik2 lapiskan dengan bancuhan susu tadi. Then pecah2 kan biskut mery n susun atas bancuhan susu. Bila dah abes susun biskut mery tuang lagi bancuhan susu. Ulang benda yang sama sampailah penuh 1 tipuware tu. 


Last, atas sekali korang bole lah taburkan milo. Macam gamba ni ha. Kalau nak tabur serpihan oreo pun xpe *wah serpihan gitew*. Ikut suka hati korangla janji senang nak hadam.


Bila dah siap semua masukkan dalam peti ais. Dalam 2 jam cenggitu bole la kalau korang nak terus melantak. Cam aku, husband n zaras jela yang makan. Aku x makan pun sebab x bole makan benda manis sangat nty ringworm azhad tumbuh balik. So scary.. 

Tadaaaaa.. Ni lah dia tiramisu cake versi iolllss. Presentation memang hancur tapi rasa dia Ya Allah sedap sungguh! Husband aku lah yang cakap. Xtaula betul ke tak. Tapi kan kalau sedap apsal ade je lagi dalam peti ais tu. X terusik pongggg?!!!!!


Till then, bubye 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.