Powered By Blogger

Saturday, April 25, 2015

.Azhad Eczema Part2.

Assalamualaikum

So sorry sebab baru lah ade masa nk sambung entry pasal eczema azhad. Aku xtau kot2 ade yang tunggu entry ni sebab aku just nak share pasal eczema and i know i'm still new and aku bole share apa yang aku tau. Masih terkejut dengan all of this. Memang aku x sangka azhad akan dapat eczema. Langsung x sangka sebab sebelum ni aku just dengar je pasal eczema tapi xtau apa dia, kenapa. Sebabnya x kena kat aku, anak n famili. Anddd now bila baby sendiri dah terkena so aku kena cari ilmu, gugel, tanya orang pasal eczema. 

Okay, sambung dari yang lepas. Kitorang stop homeopathy sebab eczema azhad makin teruk. So aku decide to pakai balik lotion sebamed. Pastu aku ade join fb group Eczema Malaysia n aku ade drop comment kat situ yang aku stop homeopathy untuk azhad. Ramai yang bagi feedback mintak aku teruskan homeopathy sebab homeopathy memang macam tu. Dia akan teruk dulu sebab dia ade healing crisis. Bila dah lepas healing crisis dia akan oklah. Aku pun tawakal jelah n hope he will be ok. 

Alhamdulillah, nampak dah sikit perubahan. Oh ya, selain kat muka ade benda macam kudis timbul plak. Mula2 kat tangan pastu merebak kat badan sampaila kat kaki. Masa tu aku dah start pantang makan makanan yang gatal2 sebab azhad fully bf. Mula tu stress jugak semua benda x bole makan tapi sebab pikir kan anak xpela. Sekarang ni dah x kesah kalau nampak ayam ke seafood ke. Aku sayang anak lagi huhu. 



Lepas abes ubat yang kakak ipar aku bagi tu kitorang pegi klinik homeopathy dr Radziah kat seksyen 7 shah alam. Masa mula2 masuk tu terus doc tanya. Awak bagi cucuk anak awak vaksin ke. Aku angguk. Doc geleng kepala. Aku dah agak mesti ade kena mengena dengan vaksin sebab sebelum tu aku ade baca kat fb group ramai anak diorang kena eczema sebab vaksin. Time tu memang aku zero pasal eczema n vaksin. Aku pun belek gambar azhad dalam hp n tengok sebelum n selepas azhad cucuk vaksin 2 bulan. 


Ni gambar sebelum dia cucuk. Ade sikit2 ruam tapi under control. Macam ruam susu tapi x banyak.


Ni gambar selepas beberapa hari kena cucuk. Kulit dia kering n menggelupas. Time ni aku letakkan bedak sejuk kat muka dia.

Bila doc pun cakap pasal benda yang sama dengan mommies kat fb group tu baru lah aku yakin eczema ni ade kena mengena dengan vaksin and aku kena gali lagi pasal benda ni. Doc bagi ubat cream, minyak untuk sapu kat badan, rambut n 3 jenis ubat biji. Ubat biji tu kena pecahkan n masuk dalam mulut baby. Kalau ibu makan pun xpe tapi baby x dapat sepenuhnya la. 

Dalam masa 2 minggu lebih kitorang konsisten pakai homeopathy ni Alhamdulillah memang nampak kesan yang ketara kat azhad. Kudis2 kat badan dia dah hilang. Totally hilang tapi parut dia still ade lagi. Orang cakap kudis tu akan turun ke bawah.. Bila dah sampai ke kaki dia akan hilang sendiri. Mula tu macam x caya je tapi bila betul2 jadi betulla tu hehe..


Now we strict pakai homeopathy saje. And aku x vaksinkan azhad sebab dari pembacaan n cari gali aku, eczema ni merupakan penyakit auto immune. Dia bole dapat dari faktor genetik. Penyakit ni ade related dengan asma, sinus n alergic. Memandangkan husband ade asma tapi x teruk lah n aku dengan husband ade sinus so mungkin azhad dapat eczema daripada kami lah. Mula nya azhad ni ade ruam2 biasa je tapi bila divaksin maka eczema tu merangsang dan eczema tu jadi makin teruk sebab dia diganggu. Bukan semua budak bole menerima vaksin. Contohnya macam zaras. Diorang ok je bila amek vaksin. Penuh! Tapi bila tang azhad terus jadi problem. Ramai yang x faham kenapa x bagi vaksin kat azhad. X kesian ke? Sebab kesian kat dia lah aku x vaksinkan dia. Aku ni mak dia n i know my baby very well. Diorang xtau betapa susahnya aku jaga baby yang ade eczema. Masa aku memang banyak ke dia sampai kadang tu aku abaikan zaras. Malam2 terpaksa berjaga takut dia menggaru muka dia. Nak cerita pasal vaksin ni banyak. Next entry la aku sambung huhu. Kang ade yang ban aku pasal ni haha.


Ni gambar terbaru azhad. Kesian dia.. Pipi dia aku tempek dengan kapas muka sebab malam2 time tido dia suka tenyeh2 muka dia. Kadang tu sampai melecet huhu.. Tu yang aku x tido malam tu. Kesian sangat kat dia. Tapi dia x nangis pun. Nangis sebab nak susu nak nak tido je. X banyak ragam tau budak ni. Ummi sayang dia angattt laaaaa..

Selain aku n husband yang bersusah payah jaga dia, pengasuh kitorang pun sangat2 menjaga azhad. Alhamdulillah dapat pengasuh yang sentiasa amek perhatian. Harap2 azhad cepat sembuhla. X sabar nak gomoi2 n cium2 dia hihi.. 

Till then, bubye




No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.