Powered By Blogger

Tuesday, December 25, 2012

.Batuk Selsema p la Jauh2 oiii.

Assalamualaikum

Hujung2 tahun ni cuaca kat selangor dan sekitarnya asyik hujan saja. Asal petang mesti gelap. Pagi ok plak. Bila cuaca x menentu ni mula la penyakit dtg. Demamla batukla mcm2. Aku ni pun baru ja baik dari demam, sekali package batuk dgn selsema. Aku agak bkn punca cuaca saja tapi mesti sbb musim buah baru2 ni. Habis smua famili aku kena batuk last2 aku pun sekali kena. Nak kata aku ni hantu buah xdakla sgt. Masa musim buah ritu aku x sentuh buah rambutan pn cuma aku byk makan durian saja ^_^. Tu feveret aku,hewhew. 

Bila dah semua kena demam kecuali husband saja yang steady x demam2,hehe.. Anak2 aku pun x terkecuali kena jgk. Alahai sedih betui bila dua2 kena batuk selsema. Ni 1st time anak2 kena batuk selsema. Batuk dah serupa org tua siap berkahak lg. Hidung tu toksah cakap la asyik meleleh ja hingus. Kadang tu kalau bersin keluar hingus hijau. Kira okla kan xdakla dok simpan kat dalam ja.

Budak2 kecik ni kalau sakit risau sgt. Aku kat tempat keja dok pikir psl anak2. Ok ka x ka. Kakak kalau sakit dia suka merengek sikit. Kena dok peluk sentiasa. Manja sungguh anak ummi ni. Kalau adik plak relax saja. Cool sgt. Sakit ka adik tetap bole gelak kalau org agah dia. Teringat aku masa diorang nak masuk 2 bln, dua2 demam. Time tu kalut jgkla aku. 1st time weh. Dahla dua2 demam rasa nak nangis pun ada. Kakak demam teruk daripada adik. Time tu kami kat kg teluk intan sebab kakak ipar aku nak kawen. Dahla diorang ni nak naik buai. Klu bole xmau la jadi apa2 kan. Kami suami isteri bwkla anak2 p klinik. Bila check ngn doc suhu badan kakak tinggi sungguh. 41°c.. Doc masukkan ubt dalam bontot. Adik ok sikit tapi still ada demam. Esoknya kakak dah ok tapi adik masih ada demam lagi. Nak jaga adik ni time demam aku x kesah sgt sbb dia tido saja. Senang klu nak bela adik ni.

Ni masa demam cukup dua bulan. Risau sungguh ummi =_='

Masa aku balik kg kuala kurau baru2 ni anak2 mmg dh ada batuk n selsema. So aku ngn husband decide bwk anak2 p klinik. Kat klinik tu doc check ckp anak2 aku batuk x teruk sgt. Bila bernafas pun x dgr bunyi kahak even time tu mmg diorang batuk berkahak. Alhamdulillah sgt.. Doc tu ckp lagi dia akn bg ubt batuk n vitamin tp dlm dos yg pling sikit, 0.5ml n doc tu sendiri ckp dia sbnrnya x syorkan baby mkn ubt sbb diorang still kecik lg. Dia lagi suka klu baby lawan sendri biar sistem imun dia kuat. Tapi aku bg jugak anak2 mkn ubt. Kesian tgk asyik dok batuk saja. 

Lepas balik dari kg aku ada baca fb. Ada sorang kakak ni ckp klu baby sakit ka apa jgn bg mkn ubt klinik sbb ada campur bahan kimia. Time baca ni mmg aku gelisah sgtla. Rasa bersalah sgt kat anak2. Aku pun cerita la kat husband. N lastly kami decide bwk anak2 p klinik homeopathy. Ubt homepathy ni xdak dadah dats why aku ajak husband amek ubt kat sini tapi husband prefer bwk anak2 p hospital. Nak sedut kahak anak2. Eii x sanggup la aku. Mau aku nangis tgk anak2 aku kena sedut kahak. Sakit kot.

Skng ni anak2 aku bg mkn ubt homeopathy. Ubt tu ubt titik. Sehari 4 kali kena bg titik kat mulut. Pagi, tgh ari, petang dan malam. Kena 5x titik sekali bagi. Setakat ni Alhamdulillah xdak teruk sgt dah batuk anak2 aku ni. Mmg ubt homepathy ni lambat kesan dia tapi ubt dia xdak dadah langsung sbb tu aku suka. 

Aku selalu berdoa biarla sakit diorang ni dipindahkan kat aku. Aku rela. Aku x sanggup tgk anak2 aku kecik2 lagi dah sakit segala. Semoga anak2 ummi cpt sembuh ya! ^_________^


Bubye

p/s: sambil taip entry sambil batuk koh koh!






No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.