Powered By Blogger

Saturday, February 16, 2013

.Aku ada Diploma Saja.

Assalamualaikum

Aku ni blaja x tinggi mana. sampai diploma saja. tu pun diploma politeknik.. x masuk u pun. bukan aku xmau sambung study. teringin tu ada. teringin sgt. lagipun hidup ni sekali ja. nak jugak rasa ada ijazah, master.. tapi bila aku pikir2 balik lebih baik aku pendamkan ja hasrat tu. aku xmau menyusahkan sapa2. xmau merugikan duet husband. so, aku decide biar la husband saja yg sambung study. husband ckp dia ketua keluarga. apa2 pun dia kena kuat cari duet. nak bagi aku ngn anak2 senang. klu laki bini dua2 ada diploma pun x cukup. mesti kena salah sorang ada ijazah sbb sekarang ni semua nk kena pakai duet bukan mcm dulu.

Even aku blaja takat diploma saja tapi aku x bodoh. jangan judge aku ikut pada pencapaian pelajaran aku. aku cukup pantang bila ada org yg bangga sgt dengan apa yg dia ada. lepas tu suka2 perlekehkan org. stop it! klu blaja tinggi sampai mana pun tapi keja x bole nak buat baik xpyh. Dulu masa aku belaja kat poli aku amek course marketing. aku memang minat bab2 jual2 brg ni. lepas ja graduate aku apply keja kat kilang sama dengan husband aku. dia technician kat sana n aku plak keja sebagai trainer. memang lari la keja dengan apa yg aku belaja dulu. 2 tahun aku jadi trainer bos aku offer jadi technician manufacturing. aku amek ja sebab aku pikir sampai bila aku nk terperap jadi trainer saja. aku nak try benda baru. walaupun aku zero, xtau apa2 tapi aku cuba tanya kat org2 lama. aku x malu nak belaja sebab aku xtau. aku xmau buat keja ikut dan saja.

Bukan orang yg ada diploma ka sijil ka spm ka x bole nk berjaya. bole.. klu kena dengan gaya. ada usaha insyaAllah Allah akan balas semua tu. dan bukan orang yg ada ijazah ka master ka phd ka bole berjaya senang2. teori dan praktikal lain. belaja lebih kepada teori dan keja lebih kepada praktikal. so, dua2 mesti kena balance baru la bole berjaya. now aku harap kat husband aku saja untuk dia sambung study. memang dia dah janji. dah buat perjanjian berdarah dah,hahaha.. tapi nak tunggu anak2 besar sikit n kewangan kami stabil.

Sekarang ni aku dok gigih buat bisnes dengan partner aku, my n ira. kami jual mcm2 barang. main bisnes is felinna. selain tu ada jugak jual brg2 baby. Alhamdulillah, ada jugak balik modal. awal2 mcm ni aku x pikir sgt pasal untung. dapat sikit pun jadi la. aku harap sgt bisnes ni dapat la top up kewangan kami. aku xmau dok diam saja. aku kena keja keras jugak, aku nak tolong ringankan beban husband. memang dia ketua keluarga tapi aku nak tunjuk kat husband yg aku ni mampu tolong dia. aku nak dia bangga dengan aku. 

So, kepada wanita2 di luar sana yg seangkatan dengan aku, jangan penah ada rasa rendah diri. kita bole berjaya klu kita nak cuma kena ada usaha saja. kena kuat hadapi semua cabaran. tinggi mana kita belaja tu bukan ukuran kepada kejayaan sebenarnya. goal untuk berjaya kena ada. aku ckp ni untuk igtkan diri aku jugak. sama2 lah kita ya..






time konvo diploma tahun 2009. aiyo.. cepatnya masa berlalu o_O'

Bubye

p/s: klu hati ni kuat nk sambung study insyaAllah aku akan buat. klu belaja time dah berusia xpe kan? ngeeee...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.