Powered By Blogger

Saturday, June 16, 2012

.Perihal Rumah.

Assalamualaikum.

Alloo.. dah start nak update blog dah ni, ngee.. ari ni saya nak cerita sikit pasal rumah yang saya sewa sejak berkawen nih. Skang saya menyewa kat area kg melayu subang, di seksyen U5. rumah saya tu merupakan kawasan kilang, so byklah rakan2 antarabangsa yg bermaustautin kat sini. cakap je negara mana, semua adaaa.. saya tinggal kt flat je. so, kebanyakkan penduduk kat situ semuanya foreigner. takut ii,huhu.. sebab tu bila en suami keje shift malam saya x berani nk duduk kt umah tu sorang2 sebab takut dengan orang2 kat situ. bukan kita buruk sangka ke apa tapi saya cuma berjaga-jaga. kalau jadi pape kan dah xde guna. terpaksalah saya balik umah kakak kt kl menyewa kat sane plak,hikhik..

Lagi satu walaupun saya tinggal kat flat je tapi sewa agak mahalla. bila kawan2 tanya bpe sewa sebulan ramai yg cakap npe mahal sgt, umah flat je ponn. mmg umah tu dah direnovate, ade tiles, ade kabinet dapur, air cond dan peti ais tapi peti ais die mcm hampeh. mana taknye peti ais die ni zaman dahulu kala punye.. dahla sekejap sejok sekejap x sejok. kalau letak sayur dalam peti ais tu  esoknye sure beku punyelah. dat's why la kitorang xde nye nak beli stok barang dapur time dpt gaji. kena beli sikit2 je, sedih kan.

Tu baru cerita pasal peti ais. ade lagi satu tragedi yang menyayat hati en suami. kesah pasal moto kesayangan die. moto en suami ni jenis 125, orang cakap moto jenis ni hot item. masa awal2 pregnant dulu en suami xnak saya naik moto pegi keje takut jadi pape kat baby. tiap2 ari kitorang naik kete walaupun sakit sikitla nak kena isi minyak kete,huhu.. kata en suami xpe, nty bila kandungan dah besar sikit kita naik moto balik eyh. saya pon ikut je cakap en suami sebab saya ni jenis x kesah nak naik apa pun. sesekali en suami adela panaskan enjin moto takut moto die rosak sebab lama x pakai kecuali masa die keje shift malam je die bwk pegi kilang. dalam masa kitorang x naik moto tu, satu hari masa nak pegi keje en suami terpandang moto die, dan die rase pelik sebab kedudukan moto die dah berubah. die pegi la tgk2 moto tu, terkejot jgkla bila die tgk kat tmpt kunci tu mcm ade orang korek2 gaya nak curi. bila en suami nak masukkan kunci moto dah xleh sebab tmpt tu dah jadi besar, faham x? (sila faham eyh, xtau nak guna ayat ape dah =_=') 

Bila en suami dah htr saya pegi keje (ari tu en suami cuti), en suami ade pegi lagi tgk moto die, time tu ade sorang pakcik ni bgtau pasal moto tu. pakcik tu cakap sebenarnye moto tu memang ade orang nak curi. orang2 yg kuat mencuri ni siap angkat moto en suami kat tgh2 padang sebab kat situ terang sikit sebab ade lampu. time tu dalam kol 4.30 pagi camtulah. pakcik ni ade bukak kedai makan dkt kawasan flat ni jgk, kedai die jenis kedai yg tutup lambat. masa budak2 pencuri ni sibok nk pomen moto en suami, pakcik n rakan2 ni igt nak sergah budak2 pencuri tapi x dapat. diorang lari dulu sebab drpd cerita en suami ade orang lain yg sergah diorng dulu. hmm.. pakcik n rakan2 ni pon angkatla balik moto tu sebab tu la kedudukan moto tu dah berubah. pakcik ni cakap lagi moto die pon pnh kena curi dan kebetulan moto pakcik ni pun sama jenis dgn moto en suami.

Lepas je cerita tu abes igtkan dah okay tapi benda ni jadi lebih teruk lagi. baru2 ni bila en suami balik keje shift malam die terkejot tgk moto die xde tayar! dua2 tayar hilang ngn sport rim sekali! en suami ckp die x mampu nak buat pape. lama jgkla en suami termenung tgk moto die jadi mcm tu,huhu. bila dah jadi mcm tu saya ade jgk suggest suruh pindah tapi die xnak. alasan die susah nak pindah, nak bwk turun barang2 byk, yelah kitorng ni duduk tingkat 3, tangga pon sempit, susah sikit kalau nak pindah2 ni. tapi bagi saya kalau sampai moto dah jadi camni sanggup ke nak duduk kat kawasan mcm ni kan. cerita ni x abes kat sini je. lepas pada tu, ekzos plak hilang! time ni en suami dah meluat nak duduk kat sini n decide nak pindah je. kan senang dari dulu pikir camni,hehe..


So, dgn bantuan kawan2 kat tempat keje diorang ade la tgk2 kan umah sewa kat kawasan umah diorang. dapat jgak la sebuah umah ni jenis apartment. bab yang paling saya suka, umah ni bawah sekali maksudnya parking je kete trus masuk umah. x pyh nak susah2 panjat tangga. kitorang pon col la pakcik ni plan nak jumpa nak tgk umah. tapi yang bengangnya last minute nak jumpa pakcik ni bole bgtau umah tu die nak sewakan kat sedara die plak, huh!! rase cam nak maki je. panas pon ade. klu rase hati nak sewakan kat sedara sendiri x pyhla susah2 kan diri p iklankan umah tu. kan dah nyusahkan orang. x tahu ke kita ni memang dah berminat sgt nak menyewa umah die tapi die wat camni plak. skang ni tgh desperate nak cari umah tapi xde rezki,huhu.. xpela, kena usaha lebih sikit cari umah pasni. harap2 adelah rezki nak sewa umah.. Amin..




okbai.


p/s: x bole tidoq pikir pakcik tu! haih, umah.. umah.. =_='

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.