Powered By Blogger

Thursday, April 26, 2012

.Perihal Check up Saya.

Assalamualaikum.


Kebelakangan ni kepala asyik pening2 je. berdenyut kuat plak tu sampai semalam nangis kt ofis sebab x tahan sgt. xtau la sebab stress ke.. sebab darah tinggi ke. possibly sebab darah tinggi kot sebab check up sebelum ni memang ada darah tinggi. cerita pasal darah tinggi ni, saya nak cerita sikit pasal last check up saya kat klinik desa subang 17 Apr ari tu.



Sampai klinik dalam kol 9 camtu lah. lambat sikit sebab ari tu saya stay kat kl, en suami keje malam. so, die amek saya kt kl then trus shoot pegi klinik. ramai tu x pyh cakapla, dh biasa sgt. tunggu punya tunggu dalam masa sejam jgklah nama bru kena panggil. check tekanan darah, TINGGI ye. 144/82. klu dah had mcm tu mmg merahla buku pink ni. pastu kena cucuk kt jari n wat urine test. dua2 tu mmg wajib kena buat setiap kali check up.


*sumber pakcik google


Dah abes 1st session tu, wajib ye kena tunggu lagi sejam. oke, da 2nd session misi akan panggil utk check perut. masuk je dlm bilik misi tgk buku pink ternampak tekanan darah tinggi saya yg merah tu. patutnya klu merah kena check balik tekanan darah. so, misi pun buatla n da result is lg tinggi dari sebelum ni, ayoyo! at the same time, ada ambulance baru je pegi htr sorang pregnant lady sebab darah tinggi jgk. misi ni pun cakapla ''sepatutnya awak pun kena naik ambulance td htr pegi hosp sg buloh''. fhew, nasib baik time saya check ambulance tu dh pegi klu x mmg saya kena bertapak kt hosp la jawabnya. misi suruh saya cool down dan rehat jap pastu check balik tekanan darah. turun sikit 140/90 tapi still merah lagi dan saya kena check tekanan darah dua kali seminggu. ni saya buat kat nurseroom tmpt keje saya je.


Dah abes semua tu, misi suruh keluar utk amek darah saya. misi cakap darah ni utk tgk dalam darah saya ada darah tinggi x..erm, saya pun x faham,hewhewhew.. Darah tinggi ni mmg bahaya. so saya kena beware. jaga makan, control stress klu x effectnya, si ibu bole jadi sawan and the baby bole meninggal dalam perut. XNAK! sebab tu saya gigih makan peria dan minum air masak byk2. kena control makan mcm diet dulu2 tu tapi kena mkn jgk utk baby cuma kurangkan garam n makanan yg berlemak.


Tu jela yg saya nk share psl check up saya. seronok sebab x masuk keje tp sakit sebab nk kena tunggu lama. sakit kena cucuk dah biasa sgt. dh kebal tgk jarum,huh!


okbai.


p/s: setiap bulan p check up maknanya selalu lah saya x masuk keje,lalala..



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.