Powered By Blogger

Thursday, September 18, 2014

.Checklist Barang Baby Sempoi Sangat.

Assalamualaikum

Fuhhhh.. My baby bump sekarang ni dah masuk 6 bulan or lebih detailnya 26 weeks 6 days. Alhamdulillah.. Baby dalam ni sihat walaupun baru2 ni aku ade jatuh sebab terpijak tudung bekas plastik makanan masa tengah mengemas dapo. Dusssshhhh, jatuh macam cempedak busuk, kekeke.. Kira ni kali kedua la aku jatuh masa tengah pregnant ni. Nasib baik baby sihat2 je cuma punggung n pinggang aku sakitla.. 

Due date aku insyaAllah 28 dec, hujung2 tahun ko lahir nak.. Tapi satu barang pun aku x beli lagi. Sian anak ummi.. Ingat nak beli sekali je senang sekali harung. Tu pun plan nak beli time dapat bonus nty tapi time tu dah sarat nak jalan pun aku x sanggup kot. So decide nak beli gaji bulan ni. InsyaAllah kalau ade rezki lebih bole beli semua sekali yang ade dalam list je eyh. Barang kakak2 dia dulu banyak lagi bole pakai. Kita recycle balik je. Jangan membazir. 

Barang2 untuk aku pun nak beli sekali je. Xnak jadi macam dulu. Nty2 langsung x beli. Kali ni mesti kena beli awal2. Kalau beli last minit nak harap husband mesti susah. Orang lelaki kan diorang mana tau sangat nak beli jamu, pad bagai ni. So, senang kita p beli sendiri. Baru pueh hati.

Okay, bawah ni aku ade listkan sikit barang2 yang penting untuk mummy dan baby. Sama2 lah kita share together gether hihi.. Debor plak rasa nak beranak lagi kahkahkah..



BERPANTANG:
Set berpantang - Aku ingat nak beli nona roguy tapi bukan yang set punya
Stokin - DONE
Baju sejuk - DONE
Kain batik - DONE
Maternity Pad - Beli pad biasa tapi yang jenis overnight
Bengkung - Ada, kakak ipar ade kasik pinjam
Tukang urut - Dah pikir nak mengurut kat kampung, nty deal dengan mak
Tungku - Belum ada lagi. Ingat nak beli tungku moden
Breast Pump - DONE


BARANG BABY
Diapers - Mungkin akan beli sama brand macam zara's (whoopee)
Deodorant Amway - Will order. Untuk elak melecet
Tuala mandi - Belum ada lagi
Baby wipes - Sentiasa ada sebab zara's still pakai baby wipes
Barut - Dah ada, kakak ipar kasik pinjam
Sapu tangan - Belum ada lagi
Bedung - Belum ada lagi
Booties n mittens - Belum ada lagi
Baju tidur - Belum ada lagi
Baju jalan - Belum ada lagi
Peralatan mandi - Belum ada lagi
Lotion/bedak - Bole share dengan zara's
Napkin - DONE
Detergent khas untuk basuh baju baby - Belum ada lagi
Botol susu - Belum ada lagi. Ingat nak beli brand tommie tippe
Cotton balls - Belum ada lagi
Vicks - Belum ada lagi
Kelambu - DONE
Rocker - Belum ada lagi
Bekas spray air - Belum ada lagi. Dah survey kat DAISO


Aku rasa ni jela yang betul2 penting untuk baby yang bakal lahir ni. Banyak benda aku dah ade sebab ni 2nd pregnancy kan. Barang kakak2 dia ade bole pakai lagi. Beli setakat yang kita mampu je la.. Yang penting baby lahir dengan selamat, sihat dan sempurna, Amin..


Bubye

P/s: harap2 dipermudahkan lah semua urusan bersalin aku nty. X sabar dah rasa nak dapat orang baru. Doakan aku dan baby ye :)
(Semua gamba sumber dari gugel)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.